hardlopen

Loop-Update! Mijn voortgang met hardlopen

Long time, no see! Maar ondertussen heb ik niet stilgezeten! Sinds begin Maart, ben ik eindelijk begonnen met het trainen voor de B2RUN. Hoe dit verloopt en hoe ver ik inmiddels kan hardlopen, zonder tussendoor te lopen?

Toch maar eindelijk beginnen

Begonnen met het trainen ben ik op 5 Maart. Ik had er eerlijk gezegd helemaal geen zin in. Na mijn pogingen in 2017 verbond ik het hardlopen met pijn. Pijn in mijn knieën, pijn in mijn schenen en vooral het gevoel te falen. Want wie kan er nou nog geen 3km hardlopen? Ik dus..

Na een aantal motiverende gesprekken met mijn vader en een lieve collega, ben ik gaan zoeken waar die problemen vandaan zouden kunnen komen. Het bleek dat mijn schoenen waarschijnlijk al veel te oud waren. Die had ik op mijn 14e gekocht, ik ben inmiddels 24! Doordat de zool te hard geworden was, had ik geen demping bij het lopen wat resulteerde in klappen op mijn knieën. Hierom ben ik nieuwe schoenen gaan kopen, die ‘Thank God’ echt zo lekker lopen!

Een ander probleem wat ik altijd had, is dat ik op de helft al kapot was en dan de rest maar liep. Na het kritisch bekijken van mijn looproute, viel op dat de tweede helft van mijn route extreem bergop ging in vergelijking met de eerste helft. Geen wonder dat ik, met sowieso al weinig conditie, dit niet volhield. Op zoek naar een nieuwe route dus!

Op google maps ben ik gaan kijken, welke route van ongeveer 3km ik zou kunnen lopen zonder al te veel hoogteverschil. Ik heb toen de, voor mij, ideale 3km run gevonden. Maar zelfs dat was nog niet het punt, waar ik mezelf een schop onder m’n kont gaf en eindelijk die nieuwe schoenen ging uitproberen.

Bang voor het hardlopen

De uiteindelijke wakeupcall kreeg ik op die maandag 5 Maart, in de pauze op het werk. Een collega sprak me aan, hoe het nou zat met het fit worden, of ik al begonnen was met lopen? Zonder erover na te denken gaf ik meteen mijn standaard antwoord, ik ben nog verkouden, voel me niet zo lekker, als ik me beter voel ga ik echt starten! Het antwoord wat hierop kwam, was echter niet het antwoord dat ik verwachtte.. ‘Je hebt nog meer smoesjes als ik joh!’ – Die zat.

In de auto naar huis dacht ik na over mijn eigen smoesjes en wat nou mijn echte reden was, waarom ik niet ging lopen. Ik had geen reden meer om niet te gaan.

De 3km

Mijn eerste run van 2018 was dus de van te voren uitgestippelde route van 3.06km. Deze liep ik in een tijd van 21:33min, met dus een pace van 7’01”. Ik ben onderweg nog een stuk gelopen, maar ik was zo ongelofelijk trots, ik had het toch maar even gedaan! Eindelijk ben ik gestopt met het geloven in mijn eigen smoesjes. De volgende dag had ik er alweer bijna spijt van! Ik werd wakker met overal spierpijn, geloof me écht overal! Zelfs in mijn buik haha.

Vanaf die maandag was ik ongelofelijk gemotiveerd, om toch eindelijk de 3km te kunnen joggen, zonder onderweg te moeten lopen. Om dichter bij dit doel te komen, moest ik vaker dan 1x per week gaan rennen, dat was duidelijk! Vooral met de B2RUN van 5km in mijn achterhoofd, ging ik woensdags direkt voor mijn tweede run. Ook dit keer liep ik nog een stuk tussendoor, maar dit stuk was al zoveel kleiner! Uiteindelijk had mijn 2e run een pace van 6’55”. Natuurlijk is dit nog steeds langzaam, maar ik zag zoveel progressie en was zo trots, dat ik al minder gelopen was dan die maandag!

Die 2 runs per week heb ik aangehouden. Mijn snelste run in maart was uiteindelijk een 3km met een pace van 6’43”.

Maar ik moet er toch 5?!

Toen ik eenmaal de 3km door kon joggen, zonder tussendoor te lopen was ik trots als nog nooit. De verbetering die ik elke run neerlegde motiveerde me enorm. Ook werd ik er zo blij van dat ik, met mijn nieuwe schoenen en een andere looptechniek, helemaal geen last meer had van mijn knieën. De blessure aan mijn schenen, die ik al sinds mijn 18e heb, hou ik op het moment goed onder controle met dagelijks koelen.

Toch begon het ergens aan me te knagen, het was inmiddels April geworden en de 26e moet ik de 5km rennen! Ik had, ondanks dat de 3 me inmiddels goed afgaan, ongelofelijk veel respect voor die extra 2km.

De eerste keer 4km rennen

Op 6 April ging ik voor een korte run bij mijn ouders, hier kan ik heerlijk door het natuurgebied lopen en het rondje overal afkorten als ik niet meer kan. Vooral dat kunnen afkorten was voor mij altijd een fijne gedachte tijdens het lopen bij mijn ouders. Dit keer was het echter anders! Toen ik aan de run begon deed alles pijn, het was vrijdag, ik had een drukke werkweek achter de rug en eigenlijk helemaal geen zin in mijn geplande run.

Eenmaal onderweg liep het niet zo lekker, ik kwam niet in mijn ritme en moest me goed concentreren om mijn voeten op de juiste manier neer te zetten. Ook merkte ik, dat ik last kreeg van mijn knie, door de ongelijke ondergrond. Het gekke was toen, mijn ademhaling liep super. Ik kreeg lekker lucht en had ergens toch het gevoel eeuwig door te kunnen lopen. Ik heb onderweg met mezelf afgesproken, dat zolang mijn ademhaling nog lekker gaat, ik de pijn in mijn benen zou negeren.

Uiteindelijk heb ik de ronde 3x verlengt in plaats van verkort en heb ik voor het eerst meer dan 3km gerent! 4.13km met een pace van 6’59” was het eindresultaat. Weer een mijlpaal! Eindelijk niet meer bang voor de 4km en joh, als ik langzaam genoeg loop dan red ik zelfs de 5. Ik geloof dat ik nog nooit zo blij geweest ben na het sporten, als na deze run.

Nog 2 weken

Het zijn nu nog maar 2 weken tot ik aan de start van de B2RUN sta. Mijn plan is om tot dan, 3x per week te gaan hardlopen. Een ‘snelle’ 3km waar ik probeer alles uit mezelf te halen – een ‘rustige’ 4km, waar het vooral gaat om uithoudingsvermogen en lekker lopen – en een 5km, doesn’t matter how, als ik ze maar volhoudt.

Een ‘snelle’ 3km is voor mij inmiddels een pace van 6’41” en mijn rustige 4km loop ik met een pace van 6’59”. Over de 5, kan ik nog niks zeggen – die is vandaag voor het eerst aan de beurt!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.